Jonkeer Johan George Reuchlin (Rotterdam, 6 december 1874 – Atlantische Oceaan, 15 april 1912) was directeur van de Holland-Amerika Lijn en kwam, als opvarende, om bij de ramp van de Titanic.

Johan George trad in de voetsporen van zijn vader. Hij was eerst bureauchef van de Holland-Amerika Lijn, daarna werd hij er directeur van het Passagebureau.

Zijn vader richtte, samen met Antoine Plate, de Holland-Amerika Lijn op. Eerst onder de naam Plate, Reuchlin & Co en korte tijd later onder de naam NV Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij (NASM).

Pas in 1896 werd ‘Holland-Amerika Lijn’ (HAL) aan de naam toegevoegd. In 1973 werd de naam ingekort tot Holland Amerika Lijn NV, vanaf dat moment zonder streepje tussen Holland en Amerika.

Na de opening van de Nieuwe Waterweg in 1875, werd New York de vaste bestemming. De trans-Atlantische verbinding Rotterdam-New York bestond van 1873 tot 1978, en speelde een grote rol in de landverhuizingen van Europa naar Amerika. De maatschappij bediende ook vrachtlijnen, maar als bijzaak.

Titanic

Reuchlin werd door Bruce Ismay van de rederij White Star Line uitgenodigd om de maidentrip van de Titanic mee te maken. Hij bevond zich als man van stand op het meest luxe gedeelte van het schip en genoot van alle voordelen van de eerste klas.

Tot 2011 werd aangenomen dat hij in Cherbourg aan boord ging, maar in de persoonlijke briefwisseling van Reuchlin aan zijn vrouw ontdekte de Belgische journalist Dirk Musschoot, auteur van het boek “100 Jaar Titanic: Het verhaal van de Belgen en de Nederlanders”, dat hij via Hoek van Holland naar Harwich reisde en zo via Londen naar Southampton, waar hij op de Titanic inscheepte.

In een brief aan zijn vrouw beschreef Reuchlin de bijna-aanvaring tussen de Titanic en het schip SS New York (American Line), waarvan hij in de haven van Southampton getuige was geweest. Tijdens zijn reis stuurde Reuchlin enkele telegrammen, waaruit bleek dat de reis hem goed beviel. Na de ramp dacht zijn familie dat hij het wel overleefd zou hebben, maar deze hoop sloeg snel om in vrees.

Toen in Nederland bekend werd gemaakt dat Reuchlin niet tot één van de overlevenden behoorde, was het hele land in rep en roer. “Er werd veel over hem geschreven, hierdoor is er ook meer informatie over hem te vinden dan andere passagiers. Zelfs de koningin stuurde zijn familie een telegram met haar condoleances.”

Naar eigentijdse getuigenissen ondernam Reuchlin geen pogingen om zijn eigen leven te redden. Reuchlins lichaam is – zo het al geborgen is – nooit geïdentificeerd.