Esther Clara (Ellen) Blazer

Esther Clara (Ellen) Blazer (Rotterdam, 3 december 1931 – Hilversum, 22 januari 2013), was een Nederlands televisieredacteur en -regisseur die een groot deel van haar leven voor de VARA werkte.

In mei 1940 werd Rotterdam gebombardeerd. Daarna bleef het onrustig in Rotterdam, zodat vader (handelsreiziger) en de zwangere moeder Blazer besloten Rotterdam te verlaten. In het najaar van 1940 verhuisde het gezin naar de wijk Tuindorp in Utrecht. De naam Esther was te Joods in de oorlog en vanaf dat moment werd ze Ellen genoemd. Van haar elfde tot haar veertiende jaar leefde Ellen zonder haar ouders bij een gereformeerd gezin in Friesland.

Ellen Blazer begon in 1952 bij de Wereldomroep als assistente op de afdeling klassieke muziek. Later, in 1956, stapte ze over naar de VARA, waar ze begon als scriptgirl (verantwoordelijk voor de continuïteit van de acties binnen de film e.d. en voor het registreren van de dagelijkse vooruitgang van de (film)opnamen in het draaiboek). Zo werkte ze als scriptgirl onder andere voor het eerste Eurovisie Songfestival in 1959. Vervolgens deed ze productie en regie.

In 1961 was ze regisseur van Thuis bij… en bracht onder andere dr. Willem Drees in beeld. Ook was ze verantwoordelijk voor de registratie van sommige jazzprogramma’s. In 1966 deed ze de regie van de tv-serie Onder anderen. De reeks van vier à vijf kleine documentaires toonde onder meer kermisklanten en (nachtclub)artiesten die overnachten in het artiestenhotel ‘De aardbol’.

Blazer hield zich verder bezig met het bedenken van (nieuwe) programmatypen. Ze kreeg grote bekendheid vanwege haar formats voor quizzen en spelletjes. Zo werkte ze nauw samen met Matthijs (Theo) Eerdmans en Berend Boudewijn, met de programma’s ‘Willens en wetens’ en ‘Per seconde wijzer’. In het seizoen 1970/71 verzorgde Blazer de samenstelling en regie van de kennisquiz ‘Twee voor Twaalf’. In 1973 maakte ze het showprogramma 19-toen met presentator Koos Postema.

Haar grote culturele belangstelling is terug te zien in de programma’s waaraan ze werkt. Vaak staat de kunst centraal, bijvoorbeeld in het magazine Uit (1963), Uit Bellevue (1966/67), Europa in … (1969) of Duizendschoon (1977). In dit laatste programma werden steeds twee onbekende mensen voor het eerst met kunst en kunstenaars in aanraking gebracht.

In 1970 en in 1971 deed ze de regie van Improvisatie. In dit tv-programma speelden geheel onvoorbereide acteurs spontaan situaties en scènes. De vaste kern bestond uit Elsje de Wijn, Sylvia de Leur, Henk Molenkamp en Jeroen Krabbé. Het viertal werd per aflevering aangevuld met een beroemde gast.

In 1978 begon de samenwerking met Sonja Barend, welke bijna twintig jaar zou duren. In de Sonja’s goed nieuws show vervulde Blazer de rol van eindredactrice, Barend die van presentatrice en Lida Iburg die van redacteur en producer. Een hecht team van redacteuren, met onder andere Kees Driehuis, werkte mee aan de totstandkoming van dit populaire programma. In de eerste tijd was de regie in handen van Rinus Spoor, later zou Egbert van Hees het overnemen.